Thessaloniki Behance Creative Community Meeting

Συνέντευξη του Πάνου Βούλγαρη (Creative director @ MALVI) στον Πάνο Ρεμούνδο (Co-founder Creativity Platform)

Το Σάββατο 9 Νοεμβρίου η δημιουργική κοινότητα της Θεσσαλονίκης συναντήθηκε και συζήτησε τα ιδιαίτερα θέματα που την απασχολούν. Νέοι δημιουργοί παρουσίασαν τις δουλειές τους για ανατροφοδότηση από τους πιο καταξιωμένους του χώρου, οι οποίοι έδωσαν πολύ χρήσιμες και πρακτικές επαγγελματικές συμβουλές. Αφορμή στάθηκε η συνάντηση Portfolio Review Week της ψηφιακής πλατφόρμας ‘Behance’ που διοργανώθηκε για 2η φορά στη Θεσσαλονίκη από τον Πάνο Βούλγαρη (Creative director στην MALVI) και το Γιώργο Παπαδόπουλο (Φωτογράφος / 6by6 Photography Studio).  Ο Πάνος Βούλγαρης, απαντά σε ερωτήσεις μας σχετικά με τη σημασία της δικτύωσης των δημιουργών τόσο online, όσο και offline αλλά και για θέματα που τέθηκαν κατά το Behance Portfolio Reviews.

cover

Π.Ρ.: Πάνο είσαι δημιουργός με πολύ-επίπεδη επαγγελματική δραστηριότητα. Το να αφιερώσεις χρόνο και ενέργεια στην οργάνωση του Behance meeting της Θεσσαλονίκης σχετίζεται με το τι κάνεις ως επαγγελματίας ή το ενδιαφέρον σου έχει διαφορετική αφετηρία;

Π.Β.: Στο γραφείο μας θεωρούμε πολύ σημαντικό να “απλώνουμε” την επαγγελματική μας δραστηριότητα σε διαφορετικούς δημιουργικούς τομείς, καθώς πιστεύουμε ότι μας δίνει τη δυνατότητα να βελτιωνόμαστε και να εξασκούμε τις σχεδιαστικές μας ικανότητες σε πολλά, πολύ διαφορετικά μεταξύ τους, projects. Για αυτό το λόγο—και μέσα από τις συνεργασίες μας και με άλλους δημιουργούς, άλλων ειδικοτήτων—έχουμε αναπτύξει μια ιδιότυπη ευαισθησία σε θέματα που αφορούν πολλούς, διαφορετικούς κλάδους. Γίνεται εύκολα αντιληπτό πως οι διαδικασίες, τα ενδιαφέροντα, ο επαγγελματισμός, αλλά και οι προβληματισμοί και οι δυσκολίες είναι κοινά στοιχεία που ενώνουν όλους τους δημιουργούς, ανεξάρτητα από το αντικείμενο με το οποίο ασχολούνται. Αποφασίσαμε γι’αυτό το λόγο να οργανώσουμε, μαζί με τον φωτογράφο Γιώργο Παπαδόπουλο, μία δράση δημιουργικής δικτύωσης η οποία υποστηρίζεται από μία πλατφόρμα, τo Behance, που μπορεί να λειτουργήσει ως βάση για τις κοινές μας αναφορές.

Π.Ρ.: Κατά πόσο πιστεύετε ότι η παρουσία των δημιουργών είναι απαραίτητη σήμερα στα social media και social networks, και γιατί;

Π.Β.: Αναμφισβήτητα, ο βασικότερος λόγος για τον οποίο ένας δημιουργός, οποιουδήποτε χώρου, πρέπει να έχει παρουσία στα social media είναι γιατί αποτελεί έναν πολύ οικονομικό, άμεσο τρόπο αυτοπροώθησης. Η ταχύτητα διάδοσης του περιεχομένου σε αυτά τα μέσα ξεπερνά κατά πολύ τη στατικότητα ενός portfolio/site. Εκτός όμως από την ευκολία αυτοπροβολής, κατά τη γνώμη μου υπάρχει ένας σημαντικότερος λόγος: οι δημιουργικοί επαγγελματίες οφείλουν να συμμετέχουν και να είναι μέρος του διαδικτυακού διάλογου, να βοηθούν στη διαμόρφωση της εικόνας του κάθε δημιουργικού κλάδου που να αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα. Η σωστή χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί σε βάθος χρόνου να “εκπαιδεύσει” την αγορά και να πείσει για την αναγκαιότητα των δημιουργικών υπηρεσιών.

Π.Ρ.: Θα μπορούσες  να μας εξηγήσεις πως ωφελείται ένας δημιουργός αφενός χρησιμοποιώντας μια ψηφιακή πλατφόρμα όπως το Behance αλλά και με το να συμμετέχει στις συναντήσεις του δικτύου;

Π.Β.: Η ψηφιακή πλατφόρμα του Behance προσφέρει υπηρεσίες προώθησης που απευθύνονται σε  ένα πολύ ευρύ φάσμα δημιουργών (επαγγελματιών ή μη). Το μέγεθος της online κοινότητας βοηθά στην αλληλεπίδραση με άλλους δημιουργούς, γεγονός που καλλιεργεί συνθήκες καλόβουλης κριτικής και ανταλλαγής απόψεων. Παράλληλα, η ευκολία χρήσης καθιστά απλή την προβολή περιεχομένου σε τρίτους, ενώ το curation σκέλος της πλατφόρμας μπορεί να προσφέρει ευκαιρίες προώθησης σε μεγαλύτερο κοινό καθώς και σε άλλα μέσα. Στις offline συναντήσεις, που πραγματοποιούνται δύο φορές κάθε χρόνο, οι δημιουργοί μπορούν να παρακολουθήσουν παρουσιάσεις από διακεκριμένους επαγγελματίες της πόλης, να γνωριστούν με συναδέλφους τους και να διερευνήσουν πιθανές συνεργασίες, αλλά κατά κύριο λόγο βοηθήσουν στην ενδυνάμωση της δημιουργικής κοινότητας, η οποία στην Θεσσαλονίκη είναι πολύ μεγάλη και ιδιαιτέρως δυναμική. Εξίσου σημαντικό είναι και το κομμάτι των Portfolio Reviews, όπου οι νεότεροι δημιουργοί έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν μέρος της δουλειάς τους σε καλεσμένους reviewers με σκοπό να αποσπάσουν χρήσιμα σχόλια που ενδεχομένως να τους βοηθήσουν να βελτιωθούν επαγγελματικά.

5

Π.Ρ.: Στα διαφορετικά δημιουργικά επαγγέλματα υπάρχουν πολλές ιδιαιτερότητες. Επίσης στον κλάδο δραστηριοποιούνται τόσο οι επαγγελματίες άλλα και πλήθος ανθρώπων που φλερτάρουν με την ιδέα να μετατρέψουν το πάθος τους σε επάγγελμα. Σχεδιάζοντας μια δράση δικτύωσης στο οποίο θα συμμετέχει το σύνολο της δημιουργικής κοινότητας με ποιο τρόπο πετυχαίνεις να τους αφορά όλους;

Π.Β.: Οι δράσεις δικτύωσης είναι σημαντικές για ένα πολύ βασικό λόγο: προωθούν την επαφή και τη συζήτηση μεταξύ επαγγελματιών και μη, καταξιωμένων και ανερχόμενων, μεγάλων γραφείων με freelancers. Δίνει τη δυνατότητα να βρεθούν στον ίδιο χώρο και να επικοινωνήσουν για το πάθος τους, τη δουλειά τους, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και τις λύσεις που βρίσκουν.

Ανάμεσα από τις δύο κατηγορίες (επαγγελματιών και ερασιτεχνών) θα προσθέταμε και μία τρίτη: τους τελειόφοιτους και τους νέους επαγγελματίες οι οποίοι ετοιμάζονται να αναζητήσουν εργασία σε ένα περιβάλλον πολύ διαφορετικό από την προστατευτική “γυάλα” των σχολών και των πανεπιστημίων. Η συναναστροφή με καταξιωμένους επαγγελματίες τους παρέχει τη δυνατότητα να αποκομίσουν γνώσεις και να ακούσουν για τις ιδιαιτερότητες της δημιουργικής διαδικασίας από πρώτο χέρι, ενώ πολύ σημαντική είναι και η ευκαιρία να παρουσιάσουν τη δουλειά τους και να δεχτούν καλοπροαίρετη κριτική.

Π.Ρ.: Στην συνάντηση τέθηκε – ως πιεστική αναγκαιότητα-  το θέμα της ‘αυτό-οργάνωσης’ του δημιουργικού κλάδου της Θεσσαλονίκης με την  υιοθέτηση επαγγελματικών πρακτικών που σε άλλους κλάδους είναι αυτονόητες. Η έμφαση στην προτροπή να ζητάει και να λαμβάνει ένας επαγγελματίας προκαταβολή πριν παραδώσει έργο έκανε ξεκάθαρο πως η απλήρωτη εργασία είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση στους δημιουργικούς κλάδους. Που οφείλεται αυτό κατά τη γνώμη σας;

Π.Β.: Η έλλειψη επαγγελματικής δεοντολογίας έχει της ρίζες της στην ελλειπή εκπαίδευση της κοινωνίας σε ότι αφορά τις υπηρεσίες. Η δημιουργική διαδικασία αποτελεί μία άυλη υπηρεσία και ως τέτοια υστερεί στα μάτια μεγάλου μέρους του κοινού στο οποίο απευθύνεται. Ένα παράδειγμα που φέρνουμε συχνά είναι ότι μπορεί κάποιος να δεχτεί να πληρώσει ένα σεβαστό ποσό για να αγοράσει κάτι χειροπιαστό (όπως πχ. μία καρέκλα), αλλά σε άλλη περίπτωση δεν αντιλαμβάνεται γιατί θα πρέπει να πληρώσει ένα παρόμοιο ποσό στον σχεδιαστή του. Αντίστοιχα, πολλές φορές έχουμε ακούσει υποτιμητικές φράσεις όπως “Τόσα πολλά χρήματα για 2 γραμμές;”. Αυτή η νοοτροπία ευτελισμού της δημιουργικής διαδικασίας καταδικάζει πολλές φορές τους δημιουργούς να αυτοπαγιδεύονται σε πρακτικές και συνήθειες που δεν τους ταιριάζουν, διαιωνίζοντας έτσι το πρόβλημα.

4

Π.Ρ.: Το Behance meeting στη Θεσσαλονίκη διοργανώθηκε για δεύτερη μέσα σε ένα χρόνο και με μεγαλύτερη προσέλευση αυτή τη φορά. Μπορείτε να μας περιγράψετε τι φαντάζεστε  ότι θα επακολουθήσει από εδώ και πέρα;

Π.Β.: Ο βασικός στόχος που θέσαμε, ήδη από την πρώτη συνάντηση που οργανώσαμε τον περασμένο Μάιο, είναι να προσκαλούμε δημιουργικούς επαγγελματίες που εκτιμούν την προσπάθεια ενδυνάμωσης της τοπικής κοινότητας, με όρεξη να διαθέσουν τη γνώση και την εμπειρία τους για το συμφέρον του συνόλου. Ταυτόχρονα θεωρούμε σημαντικό να διαμορφώσουμε τις κατάλληλες συνθήκες ώστε στις επόμενες συναντήσεις να προσελκύσουμε περισσότερο κόσμο για τη διαδικασία των reviews. Θα είμαστε σαφώς πιο ικανοποιημένοι όταν οι παρουσιάσεις και τα reviews είναι καταμερισμένα χρονικά ισάξια και γι’αυτό το λόγο θα προσπαθήσουμε να δουλέψουμε προς αυτή τη κατεύθυνση.

Ανακαλύψαμε επίσης το μεγάλο ενδιαφέρον που έδειξαν οι παρευρισκόμενοι στην παρουσίαση του νομικού Γιώργου Περιβολάρη για τα πνευματικά δικαιώματα, ένα πολύ σημαντικό θέμα το οποίο σπανίως θίγεται σε δημιουργικές συναντήσεις. Αυτό μας έδειξε την ανάγκη για την ενημέρωση της κοινότητας και σε θέματα που αφορούν σε διαδικασίες και πρακτικές όχι αμιγώς δημιουργικές και έχουμε σκοπό να επεκτείνουμε τις παρουσιάσεις ώστε να περιλαμβάνουν και τέτοια θεματολογία.

Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο Partizan Bar. Οι φωτογραφίες είναι της Ελευθερίας Τελίτσας Καλπενίδου.